Stehna a stehenní řízky

Definice:

Obsah tuku v mase různých druhů drůbeže kolísá podle věku, pohlaví, použitého krmiva a také v jednotlivých částech jednoho kusu -"suché" prsní svalstvo kuřat například vykazuje průměrně pouze 1,2% obsahu tuku, u stehenního svalstva je obsah tuku vyšší, stehna jsou proto šťavnatější. Z hlediska podílu masa ze stehen vedou kuřata, následují je perličky, krůty, husy, kachny a křepelky. Právě barvu masa ovlivňuje podíl krve a barviv, maso ze stehen je tmavší než z prsou.

Dělení:

Kuřecí stehna a stehenní řízky

Tučnější, ale také chuťově výraznější a šťavnatější jsou stehna, která se zpracovávají vcelku, nebo se dělí na tzv. paličku s kostí a horní stehno.

Krůtí stehna  a stehenní řízky

Maso ze stehen je tmavší a pevnější a chutí vzdáleně připomíná zvěřinu.

Kachni stehna

Kachní maso obsahuje velké množství bílkovin. Pouhých 150 gramů doplní denní doporučenou dávku bílkovin pro ženy, pro muže pak 180 gramů. Řadí se tak mezi potraviny s největším podílem bílkovin, hned vedle jiných druhů kvalitních mas, luštěnin a ořechů.

Husí stehna

Díky vyššímu podílu tuku v husím mase, na rozdíl od kuřecího masa, je při hubnutí povoleno jen minimálně nebo jen ve výjimečných chvílích.  Kalorická hodnota je vyšší, takže pokud ho i budete konzumovat během hubnutí, tak ho doplňte o čerstvou zeleninu, ať kalorický poměr vyrovnáte a maso se rychleji dostalo do krevního oběhu.

Využití:

Stehna se pečou, dusí i vaří, po vykostění se smaží v trojobalu nebo grilují. Drůbeží stehna výtečně chutnají konfitovaná (pomalu dušená ve vlastním tuku).

Krůtí stehno se vzhledem ke své velikosti obvykle porcuje na spodní a horní část – spodní stehno se nejčastěji peče vcelku, hodí se i k dušení. Z vykostěné horní části stehna se připravují rolády a závitky, nakrájená na kostky se používá do gulášů, pomletá pak na burgery.

Kuřecí a krůtí  stehenné řízky jsou nejlepší

Z drůbeže se nejčastěji využívá kuře a krůta. Nejlepší jsou stehenní řízky, jejich maso je šťavnatější než to z prsou. Přesto u nás lidé raději připravují stehenní řízky prsní. Ty je nejlepší předem naložit do jogurtu nebo majonézy, uvidíte, že pak budou křehčí a šťavnatější.

Take můžete použít stehenní řízky pro grilování.  V létě můžete vyzkoušet připravit kuřecí špízy ze stehenních řízku.

Zajímavosti:

Drůbeží maso je významným zdrojem vitamínů, zejména skupiny B. Důležitý je především vitamín B12, vitamíny A, D a E jsou obsaženy v tukové tkáni a játrech. V zanedbatelných množstvích se vyskytuje i vitamín C.

Drůbeží výrobky obsahují i minerální látky jako hořčík, vápník, železo, draslík, zinek a selen. Tyto minerály jsou vázány na bílkoviny, takže jsou v našem gastrointestinálním traktu mnohem lépe využity.

Na krůtách se nachází až devět druhů masa, od prsou, stehen, krku, po malé dvě kuličky svaloviny pod páteří, které se považují za gurmánskou specialitu.

Kachní a husí maso například stehna je povoleno během hubnutí konzumovat, tak 1 za dva týdny. Když půjdete na kachní nebo na husí hody, tak si dejte jen maso (bez kůže) se zelím, lokše a knedlík vynechejte.

Nelze najít produkty odpovídající výběru.