Jablka a hrušky

Definice:

Jablko

Jablko je plod jabloně, patří mezi nejběžnější druhy ovoce nejen ve střední Evropě. Jde o malvici, podobně jako u plodu hrušky. Jablko se v kultuře člověka vyskytuje již tisíce let.

Hruška

Hruška je ovoce, plod hrušně, který je malvice. Plody vyšlechtěných odrůd jsou jedlé a chutné.

Tyto šťavnaté plody vyšlechtěných odrůd se podle doby dozrávání respektive sklizně dělí na letní, podzimní a zimní. Přičemž letní jsou nejméně trvanlivé a zimní naopak vydrží nejdéle. Hrušky je možno skladovat, nevydrží ale tak dlouho jako jablka.

Hrušky jsou ovoce s velmi nízkým obsahem vitamínu C. Nezanedbatelný je ovšem výskyt vitamínu B, a to hlavně pod slupkou.

Z hrušek se vyráběla pracharanda, tradiční přísada do sladkých pokrmů. Dnes se z hrušek (hlavně na Moravě) vyrábí tradiční česká hruškovice.

Původ:

Jablka

Předchůdcem naší jabloně - té, kterou známe z našich zahrádek je Malus Sieversii, rostoucí již před více než 165 000 000 let, která je dodnes součástí porostů horských lesů v Kazachstánu.

Odtud se jablka rozšiřovali již 2000 let př. n. l. a v antickém Římě již záměrně pěstovali 17 druhů jablek, která již dokonce uměli roubovat.

V tuto chvíli se jablka pěstují na všech světadílech a jejich roční produkce již dávno přesáhla 50 milionů tun - ve více než 35 000 odrůdách.

Jablka se využívají v mnoha formách, včetně sušených jablek, jablek zpracovávaných na mošt, nebo na marmeládu..

Hrušky

Hrušeň je velmi starý ovocný druh z čeledi růžovitých. Hrušeň obecná vznikla pravděpodobně složitým křížením planých předků evropských hrušní v oblasti

dnešního Kavkazu. Hrušeň písečná je původcem asijské hrušky známé jako Nashi. Plody hrušky mají typický kulatý tvar, jsou velmi šťavnaté a nemáslovatí. Hrušeň je

velmi odolná k chorobám vyskytujícím se u evropských hrušní pocházejících z hrušně

obecné.

Využití:

Křížaly

Připravte si k filmu zdravé mlsání. Křížaly z jablek jsou velmi chutné, plné vitamínů a pomáhají zahánět hlad.

Postup:

  • Očištěná jablka zbavená jádřinců nakrájíme a sušíme v sušičce nebo v troubě položená na síťové podložce.
  • Troubu ohřejte jen na 50 °C a nechte pootevřená dvířka, aby mohlo unikat vlhko.

Jablečný kompot

Věděli jste, že jedno jablko denně dokáže zlepšit funkci vašich plic? Platí to, i když si je vychutnáte v různých podobách, třeba jako jablečný kompot.

Postup:

  • Oloupaná jablka nakrájená na osminky a zbavení jádřinců naskládejte do zavařovacích sklenic.
  • Jablka zasypte dvěma lžícemi cukru, zalijte vodou, uzavřete a 25 minut sterilzujte.
  • Jablečný kompot si můžete dát jako svačinku nebo ho přidat k pečenému masu, které krásně doplní.

Pečená jablka

Dokonalou zimní atmosféru vždy zaručeně dotvoří lahodná pečená jablka. Navíc si je snadno připravíte.

Postup:

  • Jablka pomocí ostrého nožíku zbavte jádřinců a vyskládejte je do zapékací mísy.
  • Mezitím v misce smíchejte rozinky, lžíci třtinového cukru a skořici a zamíchejte.
  • Vzniklou směs opatrně zatlačte do středu jablek, kde předtím byly jádřince.
  • Na každé jablko položte ještě lžičku másla, zasypte cukrem a 20 minut nechte zapékat v troubě vyhřáté na 180 °C.

Hrušky

Hrušky můžeme jíst jako chutnou a zdravou svačinu. Osvěží, zasytí a dokonce dobře zahání žízeň. Můžeme hrušky i povařit. Sice tím přijdou o své vitamíny, minerály si ale ponechají. Jíst hrušky můžeme i sušené.

Dobrým využitím jsou také hruškové džemy, marmelády a kompoty. Můžeme si z nich připravit i méně tradiční pokrmy, jako sirupy nebo rosol. Nebo se můžeme vrhnout do hruškového likéru či hruškového džusu.

Skvělé je toto ovoce například v hruškovém koláči. Dát je můžeme do knedlíků, do táčů, do buchet nebo dezertů. Z receptů můžeme vyzkoušet hrušky dušené v medu, hruškovo-hořčičný dip k masům, pečené hrušky s medem, kysané zelí s hruškami k vepřovému bůčku anebo zapečené hrušky s nivou.

Zajímavosti:

Jablka zvyšují naši paměť

Díky 1 jablku denně budete chytřejší? Dalo by se to tak říct J. Jablko je totiž bohaté na acetylcholin, který má na starosti komunikaci mezi nervovými buňkami a povzbuzuje je k činnosti. Konzumací jablka si zvyšujete svou paměť a co více, obsahuje antioxidanty a flavonoidy, které dokážou předcházet zánětům v mozku, a také snižují přítomnost toxinu beta-amyloidu, který může za Alzheimerovu chorobu.

Přestanete mít chuť na cigaretu

Jablko jako nástroj proti kouření? Také velké ano! Ovocné kyseliny aktivují nikotin uložený ve střevech a mohou u kuřáků vyvolat nepříjemný pocit. Pokud však vydržíte jíst jablko alespoň 2 až 3 dny a překonáte počáteční trávicí problémy (které se mohou vyskytnout po takovém vysokém příjmu jablek), vaše střeva se očistí od toxinů.

Zobrazení Mřížka Seznam

13 položek

na stránce
Nastavit sestupný směr
Zobrazení Mřížka Seznam

13 položek

na stránce
Nastavit sestupný směr