Jablka a hrušky

Definice:

Jablko

Jablko je plod jabloně, patří mezi nejběžnější druhy ovoce nejen ve střední Evropě. Jde o malvici, podobně jako u plodu hrušky. Jablko se v kultuře člověka vyskytuje již tisíce let.

Hruška

Hruška je ovoce, plod hrušně, který je malvice. Plody vyšlechtěných odrůd jsou jedlé a chutné.

Tyto šťavnaté plody vyšlechtěných odrůd se podle doby dozrávání respektive sklizně dělí na letní, podzimní a zimní. Přičemž letní jsou nejméně trvanlivé a zimní naopak vydrží nejdéle. Hrušky je možno skladovat, nevydrží ale tak dlouho jako jablka.

Hrušky jsou ovoce s velmi nízkým obsahem vitamínu C. Nezanedbatelný je ovšem výskyt vitamínu B, a to hlavně pod slupkou.

Z hrušek se vyráběla pracharanda, tradiční přísada do sladkých pokrmů. Dnes se z hrušek (hlavně na Moravě) vyrábí tradiční česká hruškovice.

Původ:

Jablka

Předchůdcem naší jabloně - té, kterou známe z našich zahrádek je Malus Sieversii, rostoucí již před více než 165 000 000 let, která je dodnes součástí porostů horských lesů v Kazachstánu.

Odtud se jablka rozšiřovali již 2000 let př. n. l. a v antickém Římě již záměrně pěstovali 17 druhů jablek, která již dokonce uměli roubovat.

V tuto chvíli se jablka pěstují na všech světadílech a jejich roční produkce již dávno přesáhla 50 milionů tun - ve více než 35 000 odrůdách.

Jablka se využívají v mnoha formách, včetně sušených jablek, jablek zpracovávaných na mošt, nebo na marmeládu..

Hrušky

Hrušeň je velmi starý ovocný druh z čeledi růžovitých. Hrušeň obecná vznikla pravděpodobně složitým křížením planých předků evropských hrušní v oblasti

dnešního Kavkazu. Hrušeň písečná je původcem asijské hrušky známé jako Nashi. Plody hrušky mají typický kulatý tvar, jsou velmi šťavnaté a nemáslovatí. Hrušeň je

velmi odolná k chorobám vyskytujícím se u evropských hrušní pocházejících z hrušně

obecné.

Využití:

Křížaly

Připravte si k filmu zdravé mlsání. Křížaly z jablek jsou velmi chutné, plné vitamínů a pomáhají zahánět hlad.

Postup:

  • Očištěná jablka zbavená jádřinců nakrájíme a sušíme v sušičce nebo v troubě položená na síťové podložce.
  • Troubu ohřejte jen na 50 °C a nechte pootevřená dvířka, aby mohlo unikat vlhko.

Jablečný kompot

Věděli jste, že jedno jablko denně dokáže zlepšit funkci vašich plic? Platí to, i když si je vychutnáte v různých podobách, třeba jako jablečný kompot.

Postup:

  • Oloupaná jablka nakrájená na osminky a zbavení jádřinců naskládejte do zavařovacích sklenic.
  • Jablka zasypte dvěma lžícemi cukru, zalijte vodou, uzavřete a 25 minut sterilzujte.
  • Jablečný kompot si můžete dát jako svačinku nebo ho přidat k pečenému masu, které krásně doplní.

Pečená jablka

Dokonalou zimní atmosféru vždy zaručeně dotvoří lahodná pečená jablka. Navíc si je snadno připravíte.

Postup:

  • Jablka pomocí ostrého nožíku zbavte jádřinců a vyskládejte je do zapékací mísy.
  • Mezitím v misce smíchejte rozinky, lžíci třtinového cukru a skořici a zamíchejte.
  • Vzniklou směs opatrně zatlačte do středu jablek, kde předtím byly jádřince.
  • Na každé jablko položte ještě lžičku másla, zasypte cukrem a 20 minut nechte zapékat v troubě vyhřáté na 180 °C.

Hrušky

Hrušky můžeme jíst jako chutnou a zdravou svačinu. Osvěží, zasytí a dokonce dobře zahání žízeň. Můžeme hrušky i povařit. Sice tím přijdou o své vitamíny, minerály si ale ponechají. Jíst hrušky můžeme i sušené.

Dobrým využitím jsou také hruškové džemy, marmelády a kompoty. Můžeme si z nich připravit i méně tradiční pokrmy, jako sirupy nebo rosol. Nebo se můžeme vrhnout do hruškového likéru či hruškového džusu.

Skvělé je toto ovoce například v hruškovém koláči. Dát je můžeme do knedlíků, do táčů, do buchet nebo dezertů. Z receptů můžeme vyzkoušet hrušky dušené v medu, hruškovo-hořčičný dip k masům, pečené hrušky s medem, kysané zelí s hruškami k vepřovému bůčku anebo zapečené hrušky s nivou.

Zajímavosti:

Jablka zvyšují naši paměť

Díky 1 jablku denně budete chytřejší? Dalo by se to tak říct J. Jablko je totiž bohaté na acetylcholin, který má na starosti komunikaci mezi nervovými buňkami a povzbuzuje je k činnosti. Konzumací jablka si zvyšujete svou paměť a co více, obsahuje antioxidanty a flavonoidy, které dokážou předcházet zánětům v mozku, a také snižují přítomnost toxinu beta-amyloidu, který může za Alzheimerovu chorobu.

Přestanete mít chuť na cigaretu

Jablko jako nástroj proti kouření? Také velké ano! Ovocné kyseliny aktivují nikotin uložený ve střevech a mohou u kuřáků vyvolat nepříjemný pocit. Pokud však vydržíte jíst jablko alespoň 2 až 3 dny a překonáte počáteční trávicí problémy (které se mohou vyskytnout po takovém vysokém příjmu jablek), vaše střeva se očistí od toxinů.

Nelze najít produkty odpovídající výběru.