Sýry bločky

Definice:

  Pro pravidelnější konzumaci jsou vhodné sýry především s obsahem tuku v sušině do 35 %. U sýrů s obsahem nad 35 % a výše přijímáte zbytečně větší množství tuku, který nemá pro tělo žádný pozitivní přínos. Proč tedy konzumovat sýry? Především kvůli velkému množství bílkovin, které obsahují. Dále pak obsahují sacharidy, cukry, vlákninu, tuky, cholesterol, draslík, velké množství sodíku (na který by jsme si měli dát pozor), draslík, vápník, železo, zinek, hořčík, vitamín A, B6, B12, C, D a další.

Původ:

Ne vždy se nám chce kupovat sýr vcelku, a tak sáhneme po již předpřipraveném balíčku strouhaného sýra, protože je to rychlejší. Ve větším množství je ale cenový rozdíl citelný.

Využití:

  Bílkoviny v sýrech

  Většinou také platí, že čím více tučný sýr konzumujete, tím menší podíl bílkovin také obsahuje. Už to je dalším důvodem, proč konzumovat raději sýry s menším podílem tuku. Mléčná bílkovina, která je v sýrech obsažena obsahuje plné spektrum všech nepostradatelných aminokyselin, což je pro tělo značným přínosem. Sýry jsou tedy výborným zdrojem hodnotných proteinů. Protože jsou pro tělo o něco hůře stravitelné, je dobré vyhýbat se jim například před fyzickou aktivitou, kdy by byl akorát zatížen organizmus a tělo by nepracovalo následně na 100 %. Důvodem je bílkovina kasein, který se v těle tráví až 7 hodin a je vhodnější jej konzumovat především před spánkem, kdy je tělo delší dobu bez jídla. V sýrech se nachází poměrně velké množství tryptofanu – aminokyseliny, která uvolňuje od stresu a napomáhá navodit spánek.

  Sýry vhodnější pro fitness

  Tvarůžky

100g: 29g bílkovin, 1g sacharidů, 0,6g tuku, (kladnou věcí u tohoto sýru je velké množství bílkovin a malé množství tuků, negativem je vysoký obsah soli).

  Cottage

100g: 11,5g bílkovin, 3,3g sacharidů, 5g tuků (sýr Cottage je výborným zdrojem vápníku a kvalitních bílkovin).

  Parmazán

100g: 33g bílkovin, 0,1g sacharidů, 30g tuku (obsahuje velké množství vápníku a bílkovin, zároveň však vysoké procentu tuku, proto se do období diet moc nehodí).

Eidam 30%

100g: 27g bílkovin, 1,7g sacharidu, 15,7g tuku (Z výživového hlediska je významný zejména obsah vápníku, sodíku a fosforu. Tento sýr je též bohatým zdrojem živočišných bílkovin).

Eidam 20%

100g: 33g bílkoviny, 1g sacharidů, 10g tuku (Obsažený vápník je výborný pro posílení kostí, zubů a nehtů. Sýr eidam 20% je vhodný při redukční dietě nebo pro fitness výživu).

 Zajímavosti:

  Právě kvůli soli, která je obsažena ve větším množství v sýrech, by jejich konzumace měla být hlídána. Především pak u tavených sýrů, které jí obsahují více než např. sýry tvrdé.

  Podíl soli v sýrech je velký problém. Více soli, která je v nich přítomna, drží vodu v organismu a může mí vliv na krevní tlak, ale také může bránit lidem, jenž se snaží své svaly zviditelnit tzv. rýsování, v dosažení výsledků při shazování hmotnosti a jsou poté nespokojeni, že jim nejsou vidět břišní svaly. Nejenom tuk tedy může bránit v jejich zvýraznění, ale také navázaná voda v podkoží.

Nelze najít produkty odpovídající výběru.