Zelený čaj

Definice:

Zelený čaj zná lidstvo víc než 5 tisíc let. Je považován za pravý, skutečný čaj. Největšími producenty zeleného čaje jsou Čína, Japonsko a další země východní a jihovýchodní Asie. Tam také patří k nejoblíbenějším nápojům.

Vyrábí se z lístků čajovníku čínského v nesčetných odrůdách a hybridech. Každá plantáž produkuje v závislosti na nadmořské výšce, srážkových úhrnech a slunečním svitu specifický čaj. Jedinečné aroma pak umocňují unikátní metody výroby. Čajové lístky se nefermentují, oxidaci enzymů je naopak zabráněno co nejdříve po sklizni. Děje se tak buď nahříváním na pánvích, nebo napařováním.

K přípravě zeleného čaje se váže řada rituálů, pro mnoho národů se stal součástí kulturních tradic.

Původ:

i

Historie konzumace zeleného čaje úzce souvisí s fascinací jeho zdravotními účinky. V roce 1191 je do Knihy čaje shrnul budhistický mnich Eisai. Můžeme se v ní například dočíst, že zelený čaj blahodárně působí na srdce, mozek, výborně se hodí k tlumení kocoviny.

Pití zeleného čaje je doporučováno tradiční medicínou po tisíce let. A protože má prokazatelné výsledky, byl a stále je zelený čaj podrobován mnoha vědeckým studiím.

Chemické složení je dnes zcela rozklíčováno: zelený čaj obsahuje především katechiny, kofein (tein) a aminokyselinu theanin. Prokázána je také přítomnost vitaminů (B1, B2, niacin, C, E, P), minerálních látek (vápník, zinek, fosfor, mangan, měď, fluorid), pektinu, chlorofylu, sacharidů a saponinů.

Využití:

Velmi často se zelený čaj pije pro schopnost stimulovat nervovou soustavu, zahnat únavu, podpořit paměť a zlepšit soustředění. Zásluhou kofeinu, kterého bývá v jednom šálku asi 20 mg, pociťují konzumenti zeleného čaje příval energie, zvýšení výkonnosti (duševní i tělesné) a příliv dobré nálady. „Čajový“ kofein je vázán na třísloviny a do krve se uvolňuje pomaleji než „kávový“. Proto má delší účinnost a nezatěžuje srdečně-cévní systém. Nejvíc kofeinu obsahuje první nálev, za bezpečnou denní dávku se považuje 200-250 mg kofeinu.

Pro koho je zelený čaj vhodný a pro koho vhodný není?

Je velice vhodný pro sportovce, a to jak studený tak teplý nálev. Dobře osvěží a poskytne lepší výkonnost a posílení vitality. I během těhotenství se doporučuje pít zelený čaj pro jeho obsah železa, zinku a mědi. Je dokonce žádané, aby těhotná žena vyměnila kávu za zelený čaj. Pomáhá i ženám v menopauze, kdy dodává tělu nezbytné vitamíny a stopové prvky. Není vhodný pro osoby s ledvinovými potížemi pro poměrně vysoké množství draslíku. Zelený čaj by neměli pít ani lidé s alergií na kofein. A také není vhodný pro malé děti.

Účinky zeleného čaje:

  • posiluje koncentraci a duševní výkonnost
  • působí proti depresím
  • proti vzniku revmatismu
  • proti vzniku zubního kazu – zelený čaj obsahuje fluor v přirozené podobě, který působí na bakterii, která vytváří zubní kaz, a proto je dobré pít jeden šálek čaje po každém jídle
  • polyfenoly obsažené v čaji preventivně působí proti vzniku srdečních onemocnění a rakoviny
  • antioxidanty chrání před vznikem rakoviny a ovlivňují proces stárnutí
  • tanniny (skupina jednoduchých a složených fenolů) zmírňují žaludeční obtíže a mají uklidňující efekt na centrální nervový systém, čímž působí proti účinkům kofeinu
  • kofein odstraňuje únavu a odvodňuje organismus
  • pomáhá při snižování nadváhy
  • snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • zbavuje tělo jedů
  • posiluje kosti

Zajímavosti:

i

Skvělým způsobem, jak si zpříjemnit přípravu zeleného čaje, je celé vaření a přípravu nápoje pojmout jako rituál. Vždyť v mnoha kulturách má pití zeleného čaje přesně stanovená pravidla. Nejde jen o šálek čaje, ale o celou přípravu a konzumaci. Dbejte na zásady přípravy zeleného čaje, abyste docílili chuti, do které se zamilujete.

Nákup zeleného čaje

V základu přípravy zeleného čaje stojí koupě samotných lístků. Vsaďte spíše na kvalitní zelený čaj. O kvalitě rozhoduje vzhled lístků, barva, aroma a chuť čaje. Čaj by vám měl již při koupi vonět i v suché formě. Pokud cítíte nepříjemnou zemitou divnou kyselinost, čaj nekupujte. Kvalitní čaj je vhodné kupovat ve formě sypané. Takovéto čaje jsou zabaleny v sáčcích, které nepropouští světlo, vzduch, ani vlhko. Ty jsou nejvhodnější, jelikož čaj snadno vstřebává pachy a vlhkost z okolí.

Příprava

Na běžný šálek čaje, tedy 250 ml, budete potřebovat 4-5 g čaje, přibližně 2 čajové lžičky. Základem správné přípravy zeleného čaje je především množství a teplota vody. Vodu si dejte vařit do varné konvice. Dávejte vždy čerstvou vodu, ne tu, která v konvici už nějaký čas stála. Po uvaření nechte vodu v konvici chvíli zchladnout, aby se stáhla alespoň na 80 stupňů. Záleží samozřejmě i na typu čaje, některé vyžadují teplotu jen 60 stupňů. Určitě čaj nezalévejte vroucí vodou. Ta by zničila veškeré třísloviny a čaj vám jednoduše zhořkne. Pokud čaj zalijete vodou příliš studenou, nevylouhují se vám potřebné aromatické látky a čaj bude podivně bez chuti.

Louhujeme a pijemes

Čaj zůstává ve vodě velmi individuálně, záleží na druhu čaje. Doba louhování se však pohybuje od 30 vteřin až po dobu několika minut. Při nákupu čaje se poraďte s prodejcem. Vhodné je při louhování šálek zakrýt, aby vám nevyprchalo typické aroma. Pokud budete mít opravdu kvalitní zelený čaj, lze ho zalévat víckrát. Při novém nálevu je však vhodné zvyšovat teplotu vody a prodlužovat délku louhování. Tudíž při prvním nálevu necháte čaj ve vodě pouze chvíli, nálev je slabší. Při dalším nálevu zvýšíte teplotu vody a necháte čaj déle vylouhovat. Druhý nálev bývá nejchutnější. Třetí nálev je už slabší a je vhodný pro všechny, kteří nemají rádi příliš silný zelený čaj. Zelený čaj byste také neměli vůbec sladit. Jeho chuť byste si měli vychutnávat v čisté podobě.

Zobrazení Mřížka Seznam

Produkty 1-24 z 25

Stránka
na stránce
Nastavit sestupný směr
Zobrazení Mřížka Seznam

Produkty 1-24 z 25

Stránka
na stránce
Nastavit sestupný směr