Zelený čaj

Definice:

Nápoj zvaný zelený čaj je „pravý“ čaj, který při svém zpracování prošel minimální oxidací. Zelený čaj je populární v Číně, Tchaj-wanu, Hong Kongu, Japonsku, Koreji a na Středním Východě. Relativně nedávno se také více rozšířil na Západě, kde je tradičněji konzumován čaj černý.

Původ:

i

Zelený čaj se pije už téměř 5000 let (je tedy nejstarší) a původně pochází z Číny.

V minulosti se však pěstování rozšířilo do mnoha dalších zemí jihovýchodní Asie. Obvykle se proto zelené čaje dělí podle oblasti, v níž byly vypěstovány, zejména na: čínské, japonské a vietnamské. Mezi další producenty však patří také Indie, Nepál, Tchaj-wan, Indonésie, Keňa, Korea, Malawi, Nový Zéland nebo Srí Lanka.

Využití:

Pro koho je zelený čaj vhodný a pro koho vhodný není?

Je velice vhodný pro sportovce, a to jak studený tak teplý nálev. Dobře osvěží a poskytne lepší výkonnost a posílení vitality. I během těhotenství se doporučuje pít zelený čaj pro jeho obsah železa, zinku a mědi. Je dokonce žádané, aby těhotná žena vyměnila kávu za zelený čaj. Pomáhá i ženám v menopauze, kdy dodává tělu nezbytné vitamíny a stopové prvky. Není vhodný pro osoby s ledvinovými potížemi pro poměrně vysoké množství draslíku. Zelený čaj by neměli pít ani lidé s alergií na kofein. A také není vhodný pro malé děti.

Účinky zeleného čaje:

  • posiluje koncentraci a duševní výkonnost
  • působí proti depresím
  • proti vzniku revmatismu
  • proti vzniku zubního kazu – zelený čaj obsahuje fluor v přirozené podobě, který působí na bakterii, která vytváří zubní kaz, a proto je dobré pít jeden šálek čaje po každém jídle
  • polyfenoly obsažené v čaji preventivně působí proti vzniku srdečních onemocnění a rakoviny
  • antioxidanty chrání před vznikem rakoviny a ovlivňují proces stárnutí
  • tanniny (skupina jednoduchých a složených fenolů) zmírňují žaludeční obtíže a mají uklidňující efekt na centrální nervový systém, čímž působí proti účinkům kofeinu
  • kofein odstraňuje únavu a odvodňuje organismus
  • pomáhá při snižování nadváhy
  • snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • zbavuje tělo jedů
  • posiluje kosti

Zajímavosti:

i

Skvělým způsobem, jak si zpříjemnit přípravu zeleného čaje, je celé vaření a přípravu nápoje pojmout jako rituál. Vždyť v mnoha kulturách má pití zeleného čaje přesně stanovená pravidla. Nejde jen o šálek čaje, ale o celou přípravu a konzumaci. Dbejte na zásady přípravy zeleného čaje, abyste docílili chuti, do které se zamilujete.

Nákup zeleného čaje

V základu přípravy zeleného čaje stojí koupě samotných lístků. Vsaďte spíše na kvalitní zelený čaj. O kvalitě rozhoduje vzhled lístků, barva, aroma a chuť čaje. Čaj by vám měl již při koupi vonět i v suché formě. Pokud cítíte nepříjemnou zemitou divnou kyselinost, čaj nekupujte. Kvalitní čaj je vhodné kupovat ve formě sypané. Takovéto čaje jsou zabaleny v sáčcích, které nepropouští světlo, vzduch, ani vlhko. Ty jsou nejvhodnější, jelikož čaj snadno vstřebává pachy a vlhkost z okolí.

Příprava

Na běžný šálek čaje, tedy 250 ml, budete potřebovat 4-5 g čaje, přibližně 2 čajové lžičky. Základem správné přípravy zeleného čaje je především množství a teplota vody. Vodu si dejte vařit do varné konvice. Dávejte vždy čerstvou vodu, ne tu, která v konvici už nějaký čas stála. Po uvaření nechte vodu v konvici chvíli zchladnout, aby se stáhla alespoň na 80 stupňů. Záleží samozřejmě i na typu čaje, některé vyžadují teplotu jen 60 stupňů. Určitě čaj nezalévejte vroucí vodou. Ta by zničila veškeré třísloviny a čaj vám jednoduše zhořkne. Pokud čaj zalijete vodou příliš studenou, nevylouhují se vám potřebné aromatické látky a čaj bude podivně bez chuti.

Louhujeme a pijemes

Čaj zůstává ve vodě velmi individuálně, záleží na druhu čaje. Doba louhování se však pohybuje od 30 vteřin až po dobu několika minut. Při nákupu čaje se poraďte s prodejcem. Vhodné je při louhování šálek zakrýt, aby vám nevyprchalo typické aroma. Pokud budete mít opravdu kvalitní zelený čaj, lze ho zalévat víckrát. Při novém nálevu je však vhodné zvyšovat teplotu vody a prodlužovat délku louhování. Tudíž při prvním nálevu necháte čaj ve vodě pouze chvíli, nálev je slabší. Při dalším nálevu zvýšíte teplotu vody a necháte čaj déle vylouhovat. Druhý nálev bývá nejchutnější. Třetí nálev je už slabší a je vhodný pro všechny, kteří nemají rádi příliš silný zelený čaj. Zelený čaj byste také neměli vůbec sladit. Jeho chuť byste si měli vychutnávat v čisté podobě.

Nelze najít produkty odpovídající výběru.