Konzervovaná čočka a cizrna

Definice:

Konzervovaná čočka -Čočka (lat. Lens) je rod bylinných rostlin ze skupiny luštěnin (Fabaceae), která zahrnuje několik druhů ze Středomoří, Malé Asie, Zakavkazska a Střední Asie.V kultuře je jeden druh: čočka potravin (Lens culinaris), hodnotná plodina odolná vůči suchu a luštěnin, populární potravinářský produkt na Středním východě a v mnoha dalších zemích světa.

Konzervovaná cizrna-(Cicer) je rod rostlin z čeledi bobovité a jediný rod tribu Cinereae. Jsou to jednoleté nebo vytrvalé byliny se složenými listy a motýlkovými květy. Je známo přibližně 43 druhů. Rod je rozšířen v jihovýchodní Evropě, Asii, severovýchodní Africe a Arábii. Druh cizrna beraní (Cicer arietinum), známý také jako římský hrách, byl domestikován již v dávných dobách a je pěstován jako luštěnina.

Využití:

Konzervovaná čočka-Semena čočky se vaří poměrně krátce, zejména menší druhy, u nichž je odstraněna slupka. Připravuje se z nich levná a výživná polévka. Často slouží jako příloha ke kuřecímu či vepřovému masu. Mnohdy se též kombinuje s rýží, která se vaří zhruba stejnou dobu. Pokrmu z čočky a rýže se na Blízkém východě říká mujaddara či mejadra. V Indii je velmi oblíbeným pokrmem khichdi, jenž vzniká, když se obě složky vaří společně v jedné nádobě. Mnohem méně obvyklé je míchat čočku se sýrem.

V Indii, jež má bohatou vegetariánskou tradici, se k vařené čočce často přidává zelenina a výsledná směs se pak dochucuje rozličným kořením. Vzniká tak celá řada pokrmů, jako například sambar rasam či dal, jež se pak obvykle podávají s rýží a roti.

Konzervovaná Cizrna-Využití v kuchyni

Sušená cizrna se nejprve nechá alespoň na 1-2 dny nabobtnat ve vodě. Nejlepšího výsledku dosáhnete, když cizrnu nechat klíčit až 2 dny a pravidelně vyměňujete vodu. Je důležité, aby se voda při tomto procesu ne začala kazit! Po nabobtnání se cizrna slije, odstraní se tmavé, ne vyklíčené kuličky a vaří se v čisté vodě 1-2 hodiny. Ačkoli cizrna nadýmá jen málo, doporučuje se vařit ji s různými bylinkami, např. s bazalkou, saturejkou nebo tymiánem. Pokud máte problémy s trávením, je dobré cizrnu pro lepší stravitelnost oloupat. Cizrnu je možné konzumovat i syrovou po naklíčení (takto upravená cizrna ne nadýmá vůbec). Sterilovanou cizrnu pouze slijte z nálevu a propláchněte. Práce s takto koupenou cizrnou je tedy mnohem jednodušší. Chuť cizrny dobře ladí s kvalitními olivovými oleji, se sušenými rajčaty, s česnekem, koriandrem, římským kmínem, pečenými paprikami, ale třeba také s tofu. Hodí se na přípravu pomazánek, kaší, různých salátů, k těstovinám a do polévek. Velice známá je španělská polévka garbanzo, cizrnová kaše hummus nebo falafel.

Zajímavosti:

Konzervovaná čočka-Čočka je nejen zdrojem bílkovin, železa a zinku, ale také vápníku, draslíku, vitaminů skupiny B a karotenu. Snižuje tak obsah cukru v krvi, napomáhá snižovat cholesterol a dokonce má i protirakovinné účinky. Dále pozitivně působí na pleť, lámavost vlasů a nehtů, ale také na závratě.

Konzervovaná Cizrna-Cizrna je chutná i zdravá. V kuchyni ji můžeme připravit na mnoho způsobů. Oblíbený je například humus z cizrny .

Cizrna, které se také říká římský hrách, je vynikající luštěnina. Pěstuje se především v arabských zemích.V cizrně je vysoký obsah sacharidů, bílkovin, vlákniny a mnoho minerálních látek i vitamínů. Ze sacharidů je v zrnech téměř 50 procent škrobu, bílkovin obsahují až 30 procent, vlákniny je až 20 procent. Důležité je i množství minerální látek a vitamínů. Cizrna obsahuje mnoho vápníku, železa a manganu, vitamín E a B9 – kyselinu listovou.

Nelze najít produkty odpovídající výběru.