Řepa a kořenová zelenina

Definice:

Červenou řepu znali lidé už ve starověku, nekonzumovali ovšem její bulvy, ale jenom její mladé listy. Na těch si můžeme pochutnat i dnes, přidávají se do salátů, do polévek, mohou se upravit stejně jako špenát. A snadno si lze z listů rostliny červené řepy udělat koření - listy usušíme a pak je můžeme dávat nejen do polévek, ale i do omáček na dochucení, třeba místo soli. Obsahují zejména hodně vitaminu C, beta-karoten, vápník a železo.

Červená řepa je dobrým podpůrcem imunity, regeneruje organismus, podporuje růst tkání, má pozitivní vliv na funkci kardiovaskulárního systému, používá se při léčbě rakoviny a zároveň má preventivní účinky vůči této chorobě. Dnes se jí obvykle jenom kořen, a to syrový, vařený, nakládaný v octovém nálevu nebo konzervovaný.

Kořenová zelenina je zelenina (v nejširším slova smyslu i skupina rostlin) pěstovaná pro své podzemní části – kořeny, hlízy nebo bulvy, které jsou využívané jako potrava či krmivo. Nejznámější a nejrozšířenější kořenovou zeleninou je mrkev, petržel kořenová, křen, atd.

Původ:

Červená řepa (správně řepa červená) původně pochází ze Středomoří. Už před mnoha tisíci lety proto byla využívána na jihu Evropy, západě Asie i severu Afriky. Dnes je ovšem oblíbená také jinde, a to včetně Severní Ameriky.

Kořenová zelenina je přirozeným zdrojem antioxidantů, důležitých živin a polysacharidů.

Je součástí stravy Jihoamerických a Asijských zemí již po tisíciletí.

Využití:

Červená řepa-má příjemnou zemitou chuť, krásně zářivou barvu  a už naše babičky věděly, že je dobrá na čištění krve a tím také posiluje kardiovaskulární systém. A srdce není jediný orgán, který řepa chrání. Díky vysokému obsahu pigmentu betacyaninu podporuje funkci ledvin, detoxikaci těla a zrychluje metabolismus. Červená řepa je neskutečně zdravá ve všech svých částech. Listy obsahují velké množství vápníku, železa, vitamínů A a C, bulva pak kyselinu listovou, měď, mangan, křemík, draslík a vlákninu. Také proto je od nepaměti užívána k lékařským účelům, především k detoxikaci jater.

Mnohé studie ukazují, že barvivo obsažené v řepě má protirakovinné účinky. Díky podílu vlákniny pomáhá i při zažívacích potížích, snižuje množství cholesterolu v krvi, zvyšuje počet antioxidačních enzymů a bílých krvinek, které se mimo jiné podílejí na obranyschopnosti organismu. V neposlední řadě je třeba zmínit obsah aminokyseliny glutaminu, která je jedním ze základních stavebních prvků svalstva.  Nemusíte mít však ani obavy z vyššího obsahu cukru, protože řepa má příznivý glykemický index a doporučuje se dokonce i diabetikům. Minerály v ní obsažené pak působí blahodárně na vlasy, nehty a pokožku těla a zároveň tělo omlazují a regenerují.

Konzervovaná kořenová zelenina - Konzumování kořenové zeleniny je skvělý způsob jak získat dostatek vlákniny, škrobu, polysacharidů a minimální množství cukru. Doporučuje se proto zařadit do jídelníčku sportovců, dětí a jedinců, kteří si chtějí hlídat váhu – tudíž celkově při vyšší fyzické zátěži, jak v zaměstnání tak rekreačně, či během vývinu.

Přestože obsahují nízký obsah cukru ve formě škrobu, kořenová zelenina má velký obsah vlákniny, přesto je stále považována za potravinu s nízkým glykemickým indexem. Potraviny s vyšším obsahem vlákniny způsobují pocit zasycenosti po delší dobu. Také pomáhají předcházet vzniku zánětů a onemocnění, pomáhají při trávení a prevenci IBS, nebo je přirozenou úlevu od zácpy.

Kořenová zelenina je jedním z nejlepších zdrojů antioxidantů (např. Beta karoten – karotenoid) a Vitamínů A a C. Beta karoten se vyskytuje ve velkém množství ve sladkých bramborách, mrkvi, řepě a jiné kořenové zelenině. Má pozitivní účinky na odbourání zánětu, ochranu kůže, zdraví očí a brání proti napadení volnými radikály. Také pomáhá tvořit a chránit buňky pokožky.

Zajímavosti:

Červená řepa- je proslavená jako zásobárna přírodních látek, které brání vzniku rakoviny. Patří na seznam deseti druhů zeleniny, které jsou na antioxidanty nejbohatší. Obsahuje je zejména řepná šťáva. Tu si doma jednoduše připravíte, když odšťavíte čerstvou řepu, pro zpestření chuti můžete přidat zázvor a jablko anebo pomeranče a mrkev.

Historie červené řepy a také využívání jejích zdravotních účinků sahá až do starověku. Zmínky o využití této zeleniny k léčbě můžeme najít v Babylonii.  Často se uvádí, že řecká bohyně Afrodita vděčí za svou krásu právě jí (i když pozor, tehdy se využívaly listy), odvar z této rostliny byl ukládán jako obětina Apollónovi. V římské kuchyni byla řepa velmi oblíbená, v jedné z prvních kuchařek, kterou je Apicius,  najdeme recepty jak na saláty, tak i na vývary a jiné speciality.

Rozhodně tehdy nešlo o jídlo pro dobytek či chudinu, pokrmy z této zeleniny patřily na stůl zámožných patricijů a antických gurmánů. Díky velikosti Římské říše se červená řepa rozšířila do Španělska a Francie a pak postupně na celý evropský kontinent – kolem století čtrnáctého se ne pěstovala jen v nejsevernějších částech Evropy. Paradoxně, ve srovnání s dnešní dobou, v kuchyni byl užíván stále hlavně list mladé zeleniny, s postupem času se začalo zkoušet i kořen, ale jako … léčivo. Lidé totiž zjistili, že má pozitivní účinky na rány, zácpy, teploty, a kožní problémy.

Kořenová zelenina - je podzemní část rostliny, která se používá jako zelenina. Kořenová zelenina v Česku patří mezi nejrozšířenější zeleniny. Pěstuje se kvůli kořenům, kořenovým hlízám a bulvám. U některých druhů (petržel, celer) se využívají také listy (nať). Má vysokou dietetickou hodnotu a léčivé účinky na lidský organismus. Patří k nejstarším v Česku pěstovaným druhům zeleniny. Kořenová zelenina je bohatým zdrojem vitamínů, minerálních látek, vlákniny, éterických olejů a jiných pro člověka důležitých látek. Proto je pro naši výživu nepostradatelná.

DRUHY KOŘENOVÉ ZELENINY-

Sladké brambory- Jsou pravděpodobně nejoblíbenějším druhem kořenové zeleniny. Nejen díky svému obsahu vitamínu A (jedná se o jeden z nejlepších zdrojů), draslíku, vitamínu B5 a vitamínu C, ale i kvůli svému nízkému glykemickému indexu, který je překvapivě nižší než u běžných bílých brambor.

Sladké brambory mají nižší obsah kalorií a obsahují více antioxidantů, ale běžné bílé mají větší obsah draslíku.

Bílé brambory-Obsahují dostatek antioxidantů, živin a jak již bylo zmíněno, vysoký obsah draslíku. Draslík je důležitý pro budování kostí a podporu zdraví srdce.

Bílé brambory obsahují také mangan – asi 22 procent z denní dávky v jednom bramboru – což je důležité pro zdraví kostí a nervů. Pro zachování množství draslíku je vhodné brambory vařit se slupkou.

Mrkev-Mrkev je jedním z nejoblíbenějších druhů zeleniny na světě.

Může být konzumována syrová, vařená nebo dušená. Mrkve a mrkvový džus získávají svou specifickou oranžovou barvou z antioxidantů – karotenoidů. Kromě vysokého obsahu vitamínu A, poskytuje mrkev také dávku vitamínů C, D, E a K – také hořčík, draslík a vápník.

Pastiňák-Jako člen stejné rostlinné rodiny jako mrkev, petržel a celer, má pastiňák spoustu přínosů. Jsou skvělým zdrojem vlákniny, kyseliny listové, draslíku a vitamínu C.

100 gramů vařeného pastiňáku obsahuje asi 12% z celé doporučené denní dávky vlákniny. Stejné množství obsahuje také asi 11% kyseliny listové, která je důležitá pro dobrou činnost metabolismu, nervového systému a tvorbu červených krvinek.

Řepa-Výhody řepy jsou nesčetné. Některé výzkumy dokazují, že řepa může zvýšit vytrvalost během atletického výkonu a pomůže se vám lépe zotavit z vysoké fyzické námahy. Řepa obsahuje dusičnany, které tělo používá k regeneraci svalů, zlepšuje krevní oběh, snižuje riziko zánětů a zvyšuje fyzickou výkonnost.

Přesná dávka kořenové zeleniny denně je samozřejmě zcela individuální.

Doporučující je jedna až dvě malé porce kořenové zeleniny denně a uvidíte, jak vaše tělo reaguje. Jedna doporučená porce je 100 gramů vařené zeleniny a měla by být součástí celkově vyvážené stravy obsahující dostatek bílkovin, tuků a neškrobové zeleniny.

I když nabízejí řadu výhod, kontrola porcí je stále důležitá, zvláště pokud se snaží dosáhnout a udržet si zdravou váhu, stabilizovat hladinu cukru v krvi nebo snížit celkový obsah cukru ve vaší stravě.

Zobrazení Mřížka Seznam

20 položek

na stránce
Nastavit sestupný směr
Zobrazení Mřížka Seznam

20 položek

na stránce
Nastavit sestupný směr